Bjørn Nørgaard ( Danimarkalı Ressamlar ve Heykeltraşlar )

1947 yılında dünyaya gelen Bjørn Nørgaard Danimarka’ nın en seçkin görsel sanatçılarından biridir. Sinema vasıtasıyla yansıtılan eylemler ve olaylardan heykele ve tekstil sanatına kadar oldukça geniş bir eser yelpazesine sahiptir.

Per Kirkeby gibi o da sanatsal kariyerine Deneysel Sanat Okulu’ nda başlamıştır. Burada 1964 yılından itibaren Joseph Beuys gibi isimlerden etkilenmiş, “Den kvindelige Kristus (Dişi İsa, 1969)” ve “Hesteofringen (At Kurbanı, 1970)” gibi ortaklaşa yapılan ve Danimarka toplumunun geniş kesimlerinde yoğun tartışmalara yol açan eserlere katkıda bulunmuştur.

Bjørn Nørgaard ( Danimarkalı Ressamlar ve Heykeltraşlar )

Bjørn Nørgaard ( Danimarkalı Ressamlar ve Heykeltraşlar )

Nørgaard denemelerine grafik sanatı, seramik, sinema yapımı ve diğer aktivitelerle devam etmişse de 70 li yıllardan beri başlıca ilgisi heykel olmuştur.

Kısmen eski zamanlara ve diğer kültürlere ait sanatlardan esintiler taşıyan yaratıcı hayalgücü, ve de beton, mermer, mineli seramik, cam gibi alışılmışın dışında ve çok farklı materyallerin kombinasyonuna olan tutkusu, “Menneskemuren (İnsan Duvarı, 1982)” ve 26 metre uzunluğundaki “Tors tarn (Thor’ un Kulesi, 1986)” gibi devasa heykellerde vücut bulmuştur. Bu büyük eserler, işçiler ve uzmanlar tarafından işbirliğiyle yapılarak Danimarka’ nın birkaç şehrinde halka açık alanlara yerleştirilmiştir; diğerleri ise Danimarka ve İskandinav sanat müzelerinde yer almaktadır.

Nørgaard’ ın yer aldığı en büyük çalışmalardan biri, Kopenhag’ da bulunan Christiansborg Sarayı’ nın şölen salonuna asılmak üzere 1990 ile 2000 yılları arasında yapılan ve üzerinde Danimarka tarihiyle ilgili motiflerin bulunduğu 11 adet büyük duvar halısıdır; halılar Paris’ te Les Gobelins’ de dokunmuştur. Nørgaard, 1985 ile 1993 yılları arasında Danimarka Güzel Sanatlar Kraliyet Akademisi’ nde profesör olarak görev yapmıştır.


Editör, Çevirmen : Uğur Özkan
İstanbul Üniversitesi
İngilizce Mütercim Tercümanlık